سد و نیروگاه دز

شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز

DEZ DAM & POWER PLANT OPERATION & GENERATION CO

تاریخ 1398/09/17         ساعت 09:12:30     گروه خبری خبری

 

 مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اندیمشک گفت: ۲ اثر و حوزه‌ی اطراف، بالا دست و پایین دست ۲ سد بزرگ کرخه و دز اندیمشک ثبت ملی شدند.
روح الله شاهرخیان مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اندیمشک گفت: در همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور، با حضور مدیران ۲۶ استان کشور در بندر ماهشهر، پس از دفاعیه مدیرعاملان سد‌ها و نظارت هیئت داوران وزارت میراث فرهنگی کشور، با توجه به اهمیت صنعتی و گردشگری ۲ اثر و حوزه‌ی اطراف، بالا دست و پایین دست ۲ سد بزرگ کرخه و دز اندیمشک ثبت ملی شدند.
ویافزود: ظرفیت‌های گردشگری این ۲ سد و حریم آن‌ها با ثبت ملی این آثار باعث جذب سرمایه گذار و رسیدگی و گسترش هرچه بیشتر و بهتر آن‌ها خواهد بود.
رئوفی نسب مدیرعامل شرکت تولیدو بهره برداری سد و نیروگاه دز اندیمشک بیان داشت: سد دز اندیمشک اولین سد برقابی کشور و تنها سدی است که فرکانس برق سراسری کشور را تنظیم می کند. وی افزود : به دلیل منحصر به فرد بودن این سازه صنعتی و طبیعت بکر و نماد آشتی صنعت با طبیعت و حیات وحش و اکوسیستم ویژه آن، ثبت ملی گردید.
یزدانی پور مدیر سد و نیروگاه کرخه نیز گفت : سدکرخه این شهرستان با توجه با دارا بودن ویژگی‌هایی هم، چون بزرگترین سد ایران، بزرگترین دریاچه مصنوعی کشور، اولین پروژه کلان با طراحی و اجرای ایرانی در صنعت سدسازی و اولین نیروگاه آبی پس از انقلاب و دارا بودن ظرفیت‌های گردشگری، ثبت ملی شد.