سد و نیروگاه دز

شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز

DEZ DAM & POWER PLANT OPERATION & GENERATION CO

تاریخ 1398/01/05         ساعت 03:07:41     گروه خبری خبری

به گزارش اداره روابط عمومی شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز ، مهندس سعید رئوفی نسب مدیرعامل این نیروگاه در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما ، از آمادگی کامل این سد برای مهار سیلابهای رود دز خبر داد.
رئوفی نسب گفت : با توجه به پیش بینی های هواشناسی از بارشهای سنگین در روزهای آتی ، با هماهنگی های بعمل آمده با سازمان آب و برق خوزستان ، به تدریج نسبت به رهاسازی آب دریاچه اقدام نموده ایم تا فضای کافی برای مهار سیلابهای رود دز وجود داشته باشد.
وی گفت : ظرفیت کل دریاچه 7/2 میلیارد متر مکعب می باشد که تاکنون 2 میلیارد متر مکعب آب دخیره شده و ظرفیت 700 میلیون متر مکعب برای ورودی های آتی منظور شده است که این مقدار از لحاظ ارتفاع 13 متر می باشد ، همچنین به لحاظ مقاومت سازه سد و کنترل سیلاب هیچگونه نگرانی وجود ندارد.
رئوفی نسب افزود : مجموع خروجی نیروگاه دز هم اکنون 850 متر مکعب در ثانیه است که شامل 250 متر مکعب خروجی نیروگاه و 600 متر مکعب سرریز می باشد که با توجه به وضعیت آب بند ها و رعایت حال مردم پایین دست میزان خروجی کنترل شده است اما ممکن است بنا به ضرورت در روزهای آتی این مقدار خروجی افزایش یابد که از مردم عزیز می خواهیم به هشدارهای مراجع ذیصلاح توجه نمایند.
گفتی است سد و نیروگاه دز نخستین نیروگاه برقابی کشور می باشد که بمنظور مهار سیلاب ، تولید انرژی و ذخیره آب برای مصارف کشاورزی و شرب احداث و در 23 کیلومتری شمال شرقی شهرستان اندیمشک واقع شده است.