سد و نیروگاه دز

شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز

DEZ DAM & POWER PLANT OPERATION & GENERATION CO

تاریخ 1397/01/22         ساعت 09:11:56     گروه خبری خبری

 

 
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به منابع آبی موجود، در حال تجربه کردن شدیدترین و نادرترین دوره خشکسالی نیم قرن اخیر هستیم.
به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، "هوشنگ حسونی زاده" سه شنبه 21 فروردین، در سالن جلسات هتل بوستان اهواز در جمع خبرنگاران رسانه های محلی و سراسری افزود: آخرین خشکسالی در سال 86-87 بوده که در آن سال 40 درصد کاهش بارش داشتیم، امسال 50 درصد کاهش بارش داریم. این کاهش بارش در استان های چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی که برای ما تولید آب می کنند 60 درصد است.
وی تصریح کرد: 10 سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنیم و سال به سال میزان بارشها و آوردها به شدت کاهش پیدا کرده است.
حسونی زاده ادامه داد: در کنار این کمبودها، به دلیل تغییر اقلیم، گازهای گلخانه ای و ... در جهان یک درجه سانتی گراد و در ایران دو درجه سانتی گراد افزایش دما رخ داده که در نتیجه هم تبخیرها زیاد شده و هم مصارف بالاتر رفته است.
وی خاطرنشان کرد: ما بایستی یک بازنگری اساسی در استفاده از منابع آب داشته باشیم و این تنها وظیفه وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان نیست. باید همه مصرف کننده ها از مردم تا دستگاه های مرتبط همکاری کنند.
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان افزود: امسال میزان بارش ها در استان خوزستان با احتساب بارش های اخیر 147 میلی متر بوده، در حالی که بر اساس میانگین سال آبی نرمال می بایست این رقم در زمان کنونی به 291 میلی متر برسد. در مدت مشابه سال قبل میزان بارندگی در استان 203 میلی متر بوده است.
حسونی زاده اظهار داشت: میزان ورودی به مخازن سدها برای تامین آب مورد نیاز مصارف، 5.6 میلیارد متر مکعب معادل 35 درصد بوده که نسبت به طول آمار (16.5 میلیارد متر مکعب) 65 درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه از مهرماه سال 1396 تا کنون به رغم کاهش ورودی ها سعی کرده ایم وضعیت کشت فعلی را مدیریت و تامین آب کنیم، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ها در سازمان آب و برق خوزستان انجام شد تا به کشتها از این حیث لطمه ای وارد نشود.
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر اینکه امسال حدود 12 میلیارد متر مکعب از حجم مفید مخازن سدهای استان خالی است، در رابطه با اولویت تامین آب بخش های مختلف گفت: در نیمه دوم سال آبی( فروردین تا پایان شهریور) اولویت ها بر تامین 100 درصدی آب شرب مردم، تامین آب کشت های دائم مثل نخیلات، باغات و یونجه و تامین آب صنایع مرتبط با آب شرب و تولید مواد غذایی است.
تصمیم گیری برای آب باقی مانده از طریق تعیین اولویت ها از سوی جهاد کشاورزی و تصمیمات ستاد خشکسالی استان خواهد بود.
وزارت نیرو نمی تواند آب تولید کند، بلکه تنها می تواند آن را مدیریت و توزیع کند
"مصطفی شبه"، معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: منابع آبی ما در سدها کفاف انرژی مورد نیاز برنامه ریزی شده در شرایط عادی را نمی دهد و احتمالا امسال با کاهش تولید انرژی روبه رو می شویم.
وی افزود: خشکسالی در همه حوضه ها تاثیر گذاشته ولی در حوضه های کارون و دز در بخش های مختلف بسیار تاثیرگذار تر و شدیدتر بوده است.
شبه ادامه داد: هم اکنون در سد آسک که محل برداشت آب برای شهر هندیجان در انتهای حوضه زهره به شمار می آید، EC بالای 7000 میکروموس بر سانتی متر را تجربه می کنیم.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، با اشاره به اینکه پارسال 320 میلیون متر مکعب به نخیلات شادگان آب رسانی شد، گفت: هم اکنون تنها 120 میلیون متر مکعب در مخزن سد مارون آب وجود دارد و دغدغه بزرگ کنونی سازمان آب و برق تامین آب نخیلات شادگان است؛ به شکلی که حتی اگر کشت در این منطقه طبق پیشنهاد ما به صفر برسد، باز هم نگران تامین آب هستیم.
وی با بیان اینکه در حوضه مارون نیز به شدت مشکل تامین آب وجود دارد، افزود: در بهبهان نیز بیش از 3000 هکتار کشت دائم یونجه داریم که برای تامین آب آن نیز با مشکل روبه رو می شویم.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: بیشتر این مشکلات در پایین دست به این دلیل است که در شهرستان های میانی، افراد و مسئولان تنها به منافع خود فکر می کنند و توجهی به شهرهای پایین دست نمی شود.
شبه، درخصوص بحث بیکاری کشاورزان و شاغلان در صنایع مختلف اظهارکرد: وزارت نیرو نمی تواند آب تولید کند، بلکه تنها می تواند آن را مدیریت و توزیع کند.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در پاسخ به این شائبه که آب در مخازن سدها موجود است، اما سازمان آب و برق خوزستان از ارائه آن امتناع می کند، گفت: منابع آبی در عین حال که مصرف کنندگان و مشتریان سازمان آب و برق خوزستان را منتفع می کند، برای این سازمان درآمدزایی داشته و از محل آن درآمدها برای بروزرسانی، توسعه و سایر فعالیت های بخش آب و منابع آبی در استان هزینه می کند. بنابراین اگر آبی در دسترس باشد بهتر است آن را به مصرف برسانیم تا از عایدی آن بتوانیم برنامه های توسعه ای استان را به پیش ببریم.